Taal in blokjes is een methode die bij bijna alle leesmethodes en spellingmethodes gebruikt kan worden. Taal in Blokjes gaat uit van de klanken van de taal. Wie weleens in het lokaal van groep 3 en 4 komt, ziet daar een letterbord hangen met gekleurde letterkaartjes. Elk blokje stelt een letter categorie voor. Zo zijn alle lange klanken geel, de korte klanken groen, de twee-teken-klanken rood en de medeklinkers blauw. Daarna komen de andere categorieën aan bod: de stomme klanken (e, -ig, -lijk) zijn oranje. De drie- en vier-tekenklanken zoals aai, ooi, oei en eeuw, ieuw zijn wit.
Taal in blokjes gaat in eerste instantie uit van de auditieve aspecten. Met behulp van de gekleurde blokjes kunnen woorden worden gebouwd. De kinderen bouwen dus letterlijk een woord op. Doordat de kinderen zelf het woord opbouwen met kleuren, leren ze veel sneller bij welke categorie de letter thuishoort. De kinderen leggen de woorden met de gekleurde blokjes. Ze worden zich bewust van de juiste categorieën. Het stimuleert de klank-tekenkoppeling. Ze begrijpen beter hoe woorden in elkaar zitten. De spellingsregels die voortvloeien uit de opbouw van de blokjes, worden heel goed zichtbaar gemaakt. Er horen ook werkbladen bij, waarbij de kinderen eerst de blokjes kleuren en dan pas het woord opschrijven. Zo doen de kinderen ook nog eens succeservaringen op en ze vinden het erg leuk om te doen.
Wilt u er meer over weten, dan kunt u kijken op: https://www.fenlexpertisecentrum.nl/taal-in-blokjes/